Hälsosamma alternativ på pizzerian: Njut av pizza utan ångest

Pizza är en av världens mest älskade maträtter och det är inte svårt att förstå varför. Den krispiga pizzabotten, den smakrika tomatsåsen och det välsmakande osten är en kombination som får de flesta att vattnas i munnen. Det är svårt att motstå frestelsen att beställa en pizza från sin favoritpizzeria. Men samtidigt kan det vara svårt att ignorera den dåliga samvetet som ofta följer med efter att ha ätit en hel pizza för sig själv. Som tur är finns det dock hälsosammare alternativ på pizzerian som gör att du kan njuta av din favoriträtt utan ångest. Här är några tips på hur du kan göra ditt pizzaval lite mer hälsosamt.

1. Välj en tunnare botten

En av de största kaloribovarna när det kommer till pizza är den tjocka och degiga pizzabotten. Genom att välja en tunnare botten kan du minska mängden kalorier betydligt. Många pizzerior erbjuder idag möjligheten att välja mellan olika bottenalternativ, så som fullkornsbotten eller glutenfri botten. Genom att välja en sådan botten får du inte bara i dig mer fiber, utan också mindre kalorier. Du kan också be om att få pizzan lite mindre för att ytterligare minska mängden deg du äter.

2. Fyll på med grönsaker

En annan bra strategi för att göra din pizza mer hälsosam är att fylla på med grönsaker. Istället för att bara beställa en vanlig Margherita eller Capricciosa, be om extra grönsaker på toppen. Paprika, champinjoner, spenat, tomater och lök är bara några exempel på grönsaker som passar bra på en pizza. Genom att lägga till mer grönsaker ökar du mängden fiber och näring i din måltid, samtidigt som du minskar mängden kalorier från ost och kött.

3. Välj magerare protein

Meatlovers-pizza är en riktig favorit för många, men den är inte den bästa valet för den som vill ha en hälsosam pizzaupplevelse. Genom att välja magerare proteinalternativ kan du sänka mängden mättade fetter och kalorier i din pizza. Istället för att välja fläskkött eller korv, be om skinka, kyckling eller räkor som topping. Dessa alternativ är magrare och innehåller mindre fett per portion.

4. Undvik onödiga fettkällor

Det är inte bara valet av kött som kan påverka kaloriinnehållet i din pizza. Det finns även andra ingredienser som kan öka mängden fett och kalorier i din måltid. En av de vanligaste kaloribovarna är extra ost. Visst är det smaskigt med extra mycket ost på pizzan, men det kan också öka kaloriinnehållet avsevärt. Om du vill minska mängden fett och kalorier kan du be om mindre ost eller välja en mer lättlagrad ostsort, som mozzarella eller fetaost, istället för de fetare och smakrikare ostsorterna.

5. Var noga med såsen

Tomatsåsen är en viktig del av pizzan, men den kan också innehålla mer socker och kalorier än vad man tror. Många färdiga såser innehåller tillsatt socker och andra onödiga ingredienser. Genom att välja en pizzeria som tillverkar sin egen sås kan du vara säker på att den inte innehåller extra tillsatser. Om du vill vara extra hälsosam kan du be om att få din pizza utan sås eller med mindre sås.

6. Portionera upp

En annan viktig sak att tänka på är att portionera upp din pizza. Det är lätt att äta för mycket när man har en hel pizza framför sig. Genom att dela med någon eller spara resten till senare kan du undvika att äta mer än vad kroppen behöver. Det kan också vara bra att äta en sallad eller grönsaker vid sidan av för att få en mer balanserad måltid.

7. Baka din egen nyttigare variant

Om du verkligen vill ha full kontroll över vad som hamnar på din pizza kan du alltid baka din egen. Det finns idag många nyttigare recept på pizzadeg att hitta på nätet, som t.ex. fullkornspizzadeg eller blomkålspizzadeg. Genom att baka din egen pizza kan du välja precis vilka ingredienser du vill använda och också undvika tillsatser och onödiga fetter som kan finnas i färdiga pizzor.

Sammanfattning

Att äta pizza behöver inte betyda att man måste njuta med en dålig samvete. Genom att välja rätt ingredienser och vara medveten om portionsstorlekar kan du njuta av en hälsosam pizzaupplevelse utan ångest. Välj en tunnare botten, fyll på med grönsaker, välj magerare protein, undvik onödiga fettkällor och var noga med såsen. Dessutom kan du se över portionsstorleken och kanske till och med baka din egen variant för att ha full kontroll över vad du äter.

Vanliga frågor

Hur kan jag göra min pizza mer hälsosam?

Det finns flera sätt att göra din pizza mer hälsosam. Välj en tunnare botten för att minska mängden kalorier, fyll på med grönsaker för att få mer fiber och näring, välj magrare proteinalternativ istället för fetare köttsorter och undvik onödiga fettkällor som extra ost. Var också noggrann med vilken typ av sås du väljer och portionsstorleken. Du kan också överväga att baka din egen nyttigare variant.

Kan jag äta pizza om jag följer en speciell kost som t.ex. glutenfri eller vegansk?

Ja, det är oftast möjligt att hitta alternativ som passar din speciella kost. Många pizzerior erbjuder idag glutenfria bottenalternativ och veganska pizzor med växtbaserad ost och grönsaker. Dubbelkolla dock alltid med pizzerian för att vara säker på att de kan tillgodose dina kostbehov.

Hur kan jag beräkna kaloriinnehållet i min pizza?

Kaloriinnehållet i en pizza kan variera beroende på storlek, botten, toppings och sås. Om du vill veta exakt hur många kalorier din pizza innehåller kan du använda en kaloriräknare eller app som hjälper dig att beräkna detta. Många pizzerior har också information om näringsvärde för sina olika pizzor, så du kan också fråga dem om detta.

Kan jag äta pizza om jag försöker gå ner i vikt?

Ja, du kan äta pizza även om du försöker gå ner i vikt. Det handlar om att välja rätt ingredienser och vara medveten om portionsstorleken. Välj en mindre pizza eller dela den med någon, fyll på med grönsaker och välj magrare proteinalternativ. Kom också ihåg att det är viktigt att ha en balanserad kost och att träna regelbundet för att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt.

Vilken sorts ost är bäst att välja på en hälsosam pizza?

Om du vill göra din pizza mer hälsosam kan det vara bra att välja en ostsort med mindre fett, som mozzarella eller fetaost. Dessa ostsorter har vanligtvis lägre fetthalt än t.ex. cheddar eller mogen ost. Du kan också prova att använda mindre ost på pizzan för att minska mängden kalorier och fett.

Är pizzabotten med fullkorn verkligen nyttigare?

Ja, pizzabotten med fullkorn är vanligtvis mer näringsrik än en vanlig vit pizzabotten. Fullkorn innehåller mer fiber, vilket är bra för matsmältningen och ger en längre mättnadskänsla. Dessutom innehåller fullkorn mer vitaminer och mineraler än sina raffinerade motsvarigheter. Om du vill göra din pizza ännu hälsosammare kan du prova en pizzabotten med fullkorn.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*